Trip Gili Nanggu – Gili Sudak – Gili Kedis

Percutian Ke Lombok, Pakej Percutian Lombok, Melancong Ke Lombok,
Gili Nanggu - Percutian ke Lombok


Percutian Ke Lombok - Gili Nanggu – Gili Sudak – Gili Kedis

Lombok tak hanya punyai Gili Trawangan, kerana masih ada gili-gili mempesona lain seperti Gili Nanggu - Gili Sudak - Gili Kedis. Walau namanya belum setenar Gili Trawangan atau Gili Meno, ketiga gili tersebut mempunyai daya pikat masing-masing yang siap membuat anda terpukau karenanya. Jarangnya pelancong yang berkunjung ke pulau-pulau tersebut membuat alamnya masih terjaga dan asri.
Penasaran? Mari kita simak ulasan singkat untuk Gili Nanggu, Gili Sudak, dan Gili Kedis di bawah ini.


Gili Nanggu

Gili Nanggu terletak di bahagian barat Lombok; tepatnya di Kecamatan Sekotong, Kab. Lombok Barat. Untuk mencapai Gili Nanggu pun mudah, anda hanya perlu pergi ke Pelabuhan Lembar atau Pelabuhan Tawun yang berjarak kira-kira 27 kilometer dari Mataram. Dari sana, teruskan perjalanan dengan menggunakan bot laju atau bot selama kurang lebih 25-30 minit. Ketika mendekati Gili Nanggu, anda bakal disambut panorama indah nan memikat dari pulau yang digelar The Paradise Island tersebut.
Pulau yang mempunyai luas 12.5 hektar ini rupanya tak hanya menjadi pulau persendirian sahaja, tetapi juga jadi tempat pemuliharaan alam bernama Gili Nanggu Sea Turtle Conservation Program. Sejak 1995, program ini telah menetaskan lebih dari 4,500 ekor penyu dan melindunginya dari pemasaran bebas / menyalahi undang-undang. Selain itu, Gili Nanggu juga dikenali akan wisata bahari yang belum terjamah tangan manusia. Anda boleh snorkeling sepuanya sambil mengagumi terumbu karang di Gili Nanggu.

Percutian Ke Lombok, Pakej Percutian Lombok, Melancong Ke Lombok,
Gili Nanggu - Percutian ke Lombok

Gili Sudak

Beralih ke tempat selanjutnya, Gili Sudak Sekotong atau Gili Sudak merupakan kepulauan kecil yang tak kalah elok dengan Trawangan dan Meno. Aksesnya pun mudah; Anda boleh memulakan perjalanan dari Pelabuhan Lembar atau tawun dengan memakan masa selama 30 minit. Setibanya di Kampung Batu Putih, anda boleh meneruskan laluan percutian Gili Nanggu - Gili Sudak - Gili Kedis ini dengan menyewa perahu milik para nelayan. Bayaran sewa yang perlu anda keluarkan sekitar Rp.300.000 atau lebih sesuai kesepakatan.
Gili Sudak, seperti halnya Gili Nanggu, adalah pulau yang bebas pencemaran dan kenderaan bermotor. Jadi sangat sesuai buat anda yang ingin menjernihkan fikiran dan melepas penat setelah bekerja cukup lama di kawasan bandar. Kemudian, Gili Sudak pun menyajikan lokasi-lokasi diving serta snorkeling menjanjikan buat anda yang menyukai aktiviti bawah air. Kehidupan laut yang masih terjaga membuat banyak pelancong terkesan dan ingin kembali ke Gili Sudak.

Gili Kedis

Berbanding kedua-dua pulau lain, Pulau Kedis adalah yang terkecil. Walau kecil dan tak berpenghuni, Kedis menyimpan pesona tersendiri yang akan sulit anda tempik. Bersebelahan dengan Gili Sudak, anda hanya memerlukan masa 10 minit untuk menyeberang ke Pulau Kedis dengan menggunakan perahu. Pasir putih dan laut jernih adalah dua perkara pertama yang akan menyambut anda di pulau yang mendapat gelaran Akuarium Alam tersebut.
Gili Kedis juga menjadi destinasi pelancongan yang bagus buat pelancong yang senang berkhemah di tepi pantai. Suasananya yang damai dan udaranya yang segar akan menimbulkan kesan pulau peribadi. Anda bahkan tak perlu membayar mahal untuk bermalam di sana selama sudah menyiapkan bekal maksimum. Lantas, seperti gili-gili lain, Kedis mempunyai kawasan perairan yang perlu anda terokai. Selama ada di sana, sempatkan diri anda untuk diving atau snorkeling sampai puas.
Demikian maklumat seputar perjalanan ke Gili Nanggu - Gili Sudak - Gili Kedis. Semoga dapat membantu anda yang ingin menikmati percutian yang menyeronokkan di Pulau Lombok!

Map Gili Nanggu Lombok.