Gunung Rinjani Lombok

Gunung Rinjani Lombok

Gunung Rinjani Lombok

Bagi para pendaki, Gunung Rinjani Lombok merupakan salah satu destinasi hiking di Indonesia yang harus dicapai. Gunung yang mempunyai ketinggian lebih dari 3.700 mdpl tersebut pun dikenali sebagai gunung api tertinggi kedua di Tanah Air. Panorama alam yang memukau walaupun berjaya menjelmakan pelancong dalam dan luar negeri. Jadi tak hairan kalau Gunung Rinjani disebut-sebut sebagai gunung dengan bentangan alam terindah di kawasan Asia.

Menyaksikan Keelokan Rinjani 

Seperti gunung-gunung lain, Rinjani mempunyai masa terbaik untuk diterokai. Di masa-masa bercuti panjang seperti Julai hingga Ogos, gunung ini akan kelihatan lebih padat berbanding bulan lain. Dengan daya tarikan yang sukar dinafikan dan promosi di bidang pelancongan yang semakin gencar, Rinjani berjaya jadi salah satu destinasi pelancongan kegemaran di Lombok. Terbukti daripada jumlah pelancong yang mengalami peningkatan dari tahun ke tahun. Apalagi di bulan Ogos saat banyak pendaki yang ingin merayakan Hari Kemerdekaan Indonesia di puncak Rinjani. Walau demikian, Ogos bukan masa yang bagus untuk mendaki Rinjani mengingat angin sedang kencang-kencangnya berembus di bahagian puncak. Selain bentangan alam yang tidak diragukan lagi keindahannya, Rinjani juga mempunyai beberapa keunikan yang akan mengundang decak kagum para pelancong. Sebut sahaja aneka flora dan fauna yang menetap di gunung tersebut. Setiap seribu meter mendaki, anda akan menjumpai flora yang berbeza-beza. Di ketinggian 2,000 meter, misalnya, anda akan disambut cemara gunung. Sedangkan di ketinggian 3,000 meter, anda malah dibuat terpukau oleh padang bunga edelweiss. Hal tersebut berlaku pula dengan pelbagai haiwan yang menjadikan Gunung Rinjani Lombok sebagai rumah mereka. Sekurang-kurangnya, ada lebih dari seratus jenis burung yang menduduki Rinjani dengan binatang yang tak kalah berbeza-beza. Antara lain rusa, landak, monyet ekor panjang, hingga monyet perak. Walaupun mengesankan, anda perlu berhati-hati ketika bersua dengan haiwan-haiwan tadi, terutama monyet ekor panjang yang kerap berulah. Mereka tak jarang menyusup ke dalam khemah-khemah pendaki untuk mencuri makanan dan minuman.

Gunung Rinjani Lombok

Tip-tip Mendaki Gunung Rinjani

Rinjani rupanya menyimpa risiko yang tak boleh dipandang sebelah mata oleh pendaki. Dari suhu, misalnya, boleh jatuh ke angka 20oC. Dalam keadaan yang lebih parah lagi boleh mencapai -10oC. Maka dari itu, anda perlu memakai pakaian tebal dan selesa agar tubuh tetap hangat. Bawalah bekal dan barang-barang yang diperlukan untuk mendaki. Pasalnya, tidak sedikit pendaki yang kurang siap kena celaka ketika mereka mendaki di Rinjani. Sebahagian di antara mereka ada yang terjebak di tengah cuaca yang buruk, tersesat, sehingga ditemui dalam keadaan tak bernyawa.
Untuk mencegah hal tersebut, ada baiknya anda melakukan pendakian bersama rakan dan menyewa pemandu tempatan yang sudah hafal laluan dan halangan. Tidak sukar menemuinya, kerana ada banyak pakej pelancongan hiking ke Rinjani dengan pelbagai level; dari pemula, profesional, sehingga pendakian setengah jalan. Dengan memilih agen dan pakej yang tepat, anda secara tidak langsung mengurangkan risiko di Rinjani. Usahakan untuk mematuhi apa yang dikatakan pemandu supaya perjalanan anda tetap selamat serta aman sampai ke puncak gunung.
Diperlukan masa sekurang-kurangnya dua malam bagi pendaki profesional dan tiga malam bagi pendaki pemula untuk tiba di puncak Rinjani. Jadi, siapkan diri anda sebaik mungkin dengan merangka pelan mendaki ke Gunung Rinjani Lombok.
Semoga maklumat di atas dapat membantu proses pendakian anda!