Benang Stokel dan Kelambu Waterfalls


Benang Stokel dan Kelambu Waterfalls


Jangan Cuma Pantai, masa ke Lombok, anda Juga Wajib Kunjungi Benang Stokel dan Kelambu Waterfalls

Anda tentunya pasti tau dong jika daerah Lombok, Nusa Tenggara Barat surganya pelancongan pantai dan laut. Tidak ada satupun orang yang berani meragukan keindahan pesisir di sini di mana mempunyai air laut berwarna biru dan hamparan pasir putih. Sampai-sampai keindahan bawah lautnya terekspose dengan jelas. Namun di Lombok ternyata juga menyimpan pesona lain yang terdapat di kawasan dataran tingginya. Ada dua tempat pelancongan yang sangat dikagumi ramai pelancong iaitu Benang Stokel dan Kelambu waterfalls.


Dimana Letaknya?

Benang Stokel dan Kelambu waterfalls berada di Desa Aik Berik, Kabupaten Lombok Tengah, Kecamatan Batukliang Utara. Anda hanya perlu menempuh jarak kira-kira 32 km dari pusat Bandar Mataram. Jalan menuju tempat pelancongan cantik ini memang susah-susah gampang. Alasannya kerana anda harus menyewa motosikal atau kenderaan lain untuk bisa sampai ke kawasan parkirnya. Maklum saja, jalanan menuju ke sana cukup berliku dan curam kerana masuk ke kawasan kaki gunung.

Nah, untuk harga dari tiket masuk ke tempat pelancongan Benang Stokel dan Kelambu waterfalls tergolong sangat murah. Cukup membayar 15,000 rupiah saja tiap orang agar dapat menikmati indahnya dua air terjun andalan Lombok ini.

Air Terjun Kelambu
Persis seperti namanya, air terjun Kelambu memang bentuknya hampir menyerupai langsir. Air yang jatuh dari atas tebing seperti rintik-rintik air hujan yang lembut dan halus. Pemandangan di tempat ini begitu memukau, ditambah lagi di sekitar air terjun ditumbuhi pokok dan tumbuhan hijau lebat. Anda akan merasa seperti berada di negeri China, tempat penggambaran filem-filem kolosal jaman dulu.

Untuk sampai kemari maka sebelumnya anda harus menuruni beratus-ratus anak tangga kecil terlebih dahulu. Cukup melelahkan memang, apalagi laluan yang dilalui berliku-liku dan licin kerana basah serta ditumbuhi lumut. Jadi anda perlu berhati-hati ketika menuruni tiap anak tangga jika tak ingin tergelincir.

Yang membuat unik air terjun ini adalah airnya keluar melalui celah-celah batu-batu tebing. Tak hanya satu, tapi ada tiga air terjun yang hanya mempunyai ketinggian kurang daripada 40 meter sahaja. Namun air terjun ini terdiri daripada tiga peringkat sehingga membuat curah airnya tidak terlalu deras dan selamat. Terdapat juga sebuah kolam berair jernih yang boleh digunakan pelancong untuk berendam. Anda juga tak perlu bimbang kerana tempat pelancongan ini sudah disediakan dua bilik ganti dan tandas awam.

Benang Kelambu Waterfalls



Tak jauh dari kawasan air terjun Benang Kelambu, jangan sampai anda melewatkan yang satuny a juga iaitu Benang Stokel. Berbeza dengan sebelumya, air terjun yang satu ini punya ciri dan ciri-ciri sendiri. Bentuk dari air terjunnya seperti stokel atau yang bererti ikatan benang. Benang Stokel dan Kelambu waterfalls memang berada di lokasi yang sama, hanya berjarak beberapa ratus meter sahaja.

Lokasi dari air terjun Benang Stokel lebih dekat dengan kawasan letak kereta dan pintu masuk, jadi anda boleh sekalian menuju ke jalan pulang. Agar boleh sampai ke sini, anda tetap harus menuruni anak tangga kecil dan jalanan yang sudah dipaving. Di kawasan ini juga sudah ada lima buah gazebo, namun keadaannya tidak terawat.

Ada dua air terjun yang sifatnya lebih curam dan deras berbanding sebelumnya. Hal tersebut membuat kolam di bawahnya berwarna keruh kecoklatan. Kurang menyenangkan jika anda ingin berendam dan bermain air di bawahnya. Tapi pemandangan air terjun Benang Stokel tetap memukau pelancong.

Asyik sekali bukan melawat satu tempat pelancongan namun mendapat dua keindahan alam sekaligus. Jika anda sempat bercuti ke Lombok maka jangan lewatkan untuk melawat Benang Stokel dan Kelambu Waterfalls.

Benang Stokel Waterfalls



Map Benang Stokel dan Kelambu Waterfalls Di sini

Follow us on Instagram @PERCUTIANLOMBOK