Sendang Gile & Tiu Kelep Waterfalls


Sendang Gile & Tiu Kelep Waterfalls

Sendang Gile & Tiu Kelep Waterfalls adalah dua air terjun bertempat di Lombok yang aliran airnya mengumpul menjadi satu. Kabut tetap bertiup kerana berada di atas lembah serta keindahan airnya jatuh dari tebing bertingkat. Trek yang perlu dilalui antara lain menyusuri hutan dihiasi aliran sungai yang sejuk, membuat ghairah petualang meningkat dan kita semakin tercabar. Lokasi cukup berdekatan supaya dapat sekaligus dikunjungi, tepatnya di bawah kaki gunung Rinjani iaitu Desa Senaru Kecamatan Bayan di Kabupaten Lombok Utara, anda boleh cuba soft tracking serta cuba beberapa laluan yang berbeza.




Sekilas info, ada dua alternatif jalur yang dapat ditempuh guna mencapai Senaru, iaitu :

1. Jalur pesisir Barat. Rutenya melalui kawasan pantai Senggigi kemudian melalui Bukit Malimbu 2 jam lamanya. Jalur ini khusus untuk dilalui kereta sewa kerana memang tidak ada akses untuk pengangkutan umum.

2. Alternatif kedua yang boleh dicuba adalah Lendang Bajur tepatnya di Gunung Sari. Anda boleh menggunakan angkutan umum kemudian melewati hutan Baun Pusuk 2.5 jam lamanya perjalanan hingga pada akhirnya sampai Desa Senaru.

Ketika sudah tiba di kawasan Senaru, terdapat dua pilihan untuk bisa mencapai air terjun iaitu :

1. Anda boleh memasuki pintu utama atau biasa disebut jalur biasa. Kenderaan boleh diletakkan dan tiket masuk dibayar. Seterusnya menuruni beberapa anak tangga 15 hingga 20 minit sampai ke Sendang Gile. Untuk sampai ke Tiu Kelep tersedia laluan jalan setapak menuju hutan serta aliran sungai.

2. Jalur pengairan juga dapat dilalui, sering digunakan pelancong kerana medannya mencabar serta tanpa menguras tenaga berlebihan untuk melalui banyak anak tangga. Pemandangan yang indah serta rasa syahdu dalam Hutan sering disebut dengan istilah soft tracking. Pilihan kedua ini lebih disyorkan kerana anda boleh menempah makan tengah hari, berganti pakaian, solat dan mandi. Apabila ingin menggunakan perkhidmatan pemandu pelancong tempatan, anda boleh menemuinya di kaunter penginapan kira-kira Senaru. Mengenai harga yang ditawarkan cukup variatif bergantung jumlah peserta sekali perjalanan.







Bingung harus mulai dari mana? Anda pertama kali boleh menuju air terjun Sendang Gile yang letaknya kira-kira 600 meter di atas permukaan laut, lebih rendah dari tempat lain. Aliran air Sendang Gile konon dipercaya asalnya dari Tasik Segara Anak Gunung Rinjani. Anda boleh cuba mandi di sana tepat di bawah terpaan air cukup deras, sejuk dan dingin. Tempat pelancongan ini cukup ramai dikunjungi masyarakat Lombok dan sekitarnya pada hari cuti. Selain menyegarkan, airnya juga boleh menjadi terapi merawat sakit pinggang.

Air terjun kedua yang boleh dikunjungi adalah Tiu Kelep dengan lokasi lebih tinggi daripada Sendang Gile. Untuk sampai ke destinasi ini, disyorkan menggunakan pemandu tempatan supaya nantinya tidak tersesat. Anda perlu berhati-hati melalui jambatan konkrit yang merupakan saluran air, kerana pagaran hanya ada di satu sisi sahaja serta penuh dengan lumut licin. Mengapa air terjun ini dinamakan Tiu Kelep? Ya, dalam bahasa Sasak arti dari Tiu Kelep adalah terbang renang. Dinamakan demikian kerana kira-kira 20 meter sebelum tiba, anda boleh merasakan percikan air berterbangan serta suara gemuruh air yang jatuh dari ketinggian.

Demikian sekilas rakaman maklumat serta gambaran Sendang Gile & Tiu Kelep Waterfalls yang menakjubkan serta wajib dikunjungi. Apabila anda penasaran, segera menyiapkan diri baik itu fizikal, material dan kewangan bercuti ke sana. Semoga dapat memberi inspirasi dan menambah wawasan luas bagi anda ketika hari cuti yang dinantikan tiba.

Map Sendang Gile & Tiu Kelep Waterfalls

Follow us on Instagram @PERCUTIANLOMBOK